ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Francois Thibault: Μια κορυφαία βότκα στη φωλιά του... κονιάκ

Από -
Francois Thibault - Χρυσοί Σκούφοι
Francois Thibault

Η διάσημη γαλλική βότκα Grey Goose, η οποία πυροδότησε την έκρηξη των super premium του είδους, ετοιμάζεται για κορυφαίους νεολογισμούς. Ο Δημήτρης Αντωνόπουλος μίλησε με τον δημιουργό της κι έμαθε τις λεπτομέρειες γύρω από την Grey Goose διά χειρός Alain Ducasse.

Είναι πράγματι άξιοι­ θαυμασμού όλοι όσοι κατάφεραν να δώσουν έξτρα κύρος σε ένα ιστορικό μεν, αλλά βιομηχανικό ποτό όπως η βότκα, που το βασικό προσόν του ήταν ότι είναι άχρωμο και άοσμο. Αν το καλοσκεφτείς δηλαδή, ένα… τίποτα. Κι όμως, πάνω σε αυτήν την ολόλευκη κάρτα κάποιοι κέντησαν μικρά ποιοτικά αριστουργήματα, ξεκινώντας εδώ και μόλις μία 20ετία την κατηγορία «super premium vodka».

Ήταν η Grey Goose που πυροδότησε το 1997 αυτήν τη φάση, κάνοντάς μας όλους να απορούμε­ πώς είναι δυνατό να γραφτούν ντελικάτα αρώματα πάνω στο κενό ενός ποτού, του οποίου η μεγαλύτερη συγγένεια δεν είναι άλλη από το καθαρό οινόπνευμα! Διότι διατηρεί μεν τη γευστική καθαρότητα της βότκας, η νότα του αμυγδάλου όμως χρωματίζει πολύ διακριτικά το άρωμά της και υπερνικά τη συνήθη μονόπλευρη «οινοπνευματικότητα» του ποτού. Πίνοντας μερικές γουλιές, πάντως, καταλαβαίνεις ότι η ποιότητα αυτού του αποστάγματος με την πιπεράτη φινέτσα στην υφή που ντύνει τον ουρανίσκο είναι από άλλον πλανήτη­ αν τη συγκρίνεις με τα απλοϊκά «ξαδέρφια» του.

Όταν δημιουργήθηκε, βέβαια, στην ιστορικά καπαρωμένη περιοχή του Κονιάκ (από το ομώνυμο πρεστιζάτο ποτό), και μάλιστα από έναν maitre de chai του, τον Francois Thibault, η γέννησή του ακούστηκε σαν βλαστήμια. Υπήρξε αντίδραση μέχρι να επέλθει τελικά η… ειρήνη, γεγονός που αξιοποιεί πολύ έξυπνα ένα διαφημιστικό φιλμ της Grey Goose, το οποίο δείχνει χωρικούς του Κονιάκ να κρατάνε πανό και να φωνάζουν: «Vodka non!» «Είναι μια ωραία διακωμώδηση της αντίδρασης, την οποία εικονοποίησε έξυπνα ο σκηνοθέτης», μου λέει χαμογελώντας ο Francois Thibault, ο οποίος επισκέφθηκε προσφάτως για πρώτη φορά την Ελλάδα.

Και όταν τον ρώτησα πώς, όντας περικυκλωμένος μια ζωή από τα αμπέλια του κονιάκ, δεν απέσταξε κρασί για να κάνει βότκα, αλλά χρησιμοποίησε το σιτάρι, μου απάντησε: «Υπάρχει ένας πολύ βασικός λόγος γι’ αυτό. Όταν έγινε η αναγγελία της Grey Goose στο Κονιάκ, οι συνάδελφοί μου και οι αμπελουργοί δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένοι. Το καταλαβαίνω, διότι το Κονιάκ είναι ονομασία προέλευσης προορισμένη να φτιάχνει σκούρο και παλαιωμένο αλκοόλ, το εντελώς αντίθετο δηλαδή από τη βότκα. Μια βότκα δεν κολλάει εύκολα στο Κονιάκ, καθώς τη θεωρούν βιομηχανικό προϊόν χωρίς σαφή προέλευση. Θα ήταν, λοιπόν, πολύ δύσκολο για μένα να τα μπλέξω. Κράτησα το σταφύλι μια και συνέχισα να δουλεύω για το κονιάκ­, αλλά στράφηκα σε ένα άλλο γαλλικό προϊόν όπως το σιτάρι για τη βότκα. Εξάλλου, το σιτάρι είναι ένα εμβληματικό γαλλικό προϊόν που έχει αποδείξει την αξία του με το φημισμένο γαλλικό ψωμί. Άρα μπορούμε να κάνουμε τόσο εξαιρετικό ψωμί όσο κι ένα εξαιρετικό αλκοολούχο ποτό».

Alain Ducasse
Alain Ducasse

Η καινοτομία είναι, καθώς φαίνεται, ραμμένη στην ούγια της διάσημης γαλλικής βότκας, διότι ο Thibault κατέληξε στην ανατρεπτική πρόταση ενός ποτού όπως το Grey Goose VX «συμφιλιώνοντας» τη γνωστή μας βότκα (95%) με φρέσκο –παλαιωμένο μόλις για 1,5 χρόνο– κονιάκ που σε κερδίζει μονομιάς. Μυρίζει μέλι, βερίκοκο και γιασεμί, ενώ η γλυκόπιοτη, ντελικάτη γεύση του γέρνει προς το αχλάδι, με βανιλέ φινάλε, που γοητεύει τις γυναίκες και κάνει τους άντρες να ζηλεύουν. Πρόκειται όμως να δούμε κάτι καινούργιο στο άμεσο μέλλον;

Ο Thibault έχει έτοιμη την απάντηση: «Δούλεψα επί τρία χρόνια με έναν από τους μεγαλύτερους σεφ στον κόσμο, τιμημένο με τα περισσότερα αστέρια Michelin, τον Alain Ducasse, πάνω στο εξής project: μια Grey Goose σε δική του μετάφραση. Πρόκειται για μια βότκα βασισμένη στο σιτάρι του Picardie, μόνο που στη βερσιόν του Ducasse θα είναι καβουρντισμένο. Αυτή η αλχημεία της θερμότητας με τις πρωτεΐνες και τα σάκχαρα δίνει στη βότκα πολύ ξεχωριστά αρώματα αμυγδάλου, καρύδας, λευκής και μαύρης σοκολάτας, καφέ, καρυδιού, κάστανου, πραλίνας. εν ολίγοις ένα προφίλ πολυσύνθετο και γκουρμέ. O Alain Ducasse γνωρίζει πολύ καλά τα μυστικά του καβουρντίσματος, φτιάχνει άλλωστε τη δική του σοκολάτα και το δικό του καφέ κι εγώ έχω περάσει μια ζωή επιβλέποντας το “κάψιμο” των βαρελιών του κονιάκ­».

Όσο για το αν θα παλαιώνει κιόλας, απαντάει: «Καθόλου. Η γεύση της είναι αποτέλεσμα τριών διαφορετικών βαθμών καβουρδίσματος του σιταριού, η ανάμειξη των οποίων θα δώσει όλο αυτό το σύμπαν γεύσεων και αρωμάτων. Αυτή η Grey Goose έχει αρχίσει να κυκλοφορεί σχεδόν ένα χρόνο στο travel retail και θα τη δούμε σύντομα και αλλού. Θέλει λίγο χρόνο για να μπει στις εσωτερικές αγορές, αποτελεί ένα προϊόν ακόμη πιο super premium και στο επίπεδο της γεύσης και στο επίπεδο του packaging. Είναι ένα προϊόν προορισμένο να προβάλλεται σε βιτρίνα με ένα τόσο διαφορετικό γευστικό προφίλ, οπότε ψάχνουμε ακόμη τις λεπτομέρειες της παρουσίασης που θα εκπλήξουν τους καταναλωτές».